Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG)

Wat is het?

In de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG) staan de gegevens van alle adressen en gebouwen in de gemeente. Ook de standplaatsen voor woonwagens en ligplaatsen voor woonboten staan in de BAG. Overheidsorganisaties zijn verplicht de gegevens uit de BAG te gebruiken.

U kunt in de BAG kijken via de BAG Viewer van het Kadaster.

Hoe werkt het?

De BAG Viewer is voor iedereen gratis te gebruiken.

Meer informatie over de BAG vindt u op de website van het Kadaster.

Wat moet ik doen?

Als u foute gegevens ziet in de BAG, dan kunt u vragen om de gegevens aan te passen. U doet dan een zogenoemde terugmelding. U krijgt automatisch bericht, zodra de gemeente uw terugmelding heeft verwerkt.

Veel gestelde vragen BAG

1. Wat is de BAG?

De BAG is een geautomatiseerd systeem waarin gemeenten basisgegevens over adressen en gebouwen bijhouden conform de wet basisregistratie adressen en gebouwen.

2. Wat houdt de BAG in?

De gemeente moet gegevens bijhouden over de volgende objecten:

  • Woonplaats
  • Openbare ruimte (straatnaam of naam van een plein)
  • Nummeraanduiding (vergelijkbaar met huisnummer)
  • Pand (bouwkundige eenheid)
  • Ligplaats
  • Standplaats
  • Verblijfsobject (eenheid van gebruik binnen pand(en)

3. Waarom is de BAG nodig?

De BAG is een basisregistratie die de volgende voordelen biedt:
• de officiële gegevens zijn slechts op één plek te vinden, zodat er niet meerdere administraties van dezelfde gegevens naast elkaar bestaan;
• door de registraties aan elkaar te koppelen kan de overheid altijd snel over voldoende betrouwbare en actuele gegevens beschikken;
• burgers en bedrijven hoeven hun gegevens slechts een keer te verstrekken;
• Het werkt kostenbesparend, door minder beheerskosten.

4. Waar kan ik de gegevens inzien?

Alle  gegevens die in de BAG staan zijn via de BAG Viewer(externe link) in te zien. Deze is voor iedereen gratis te gebruiken. Meer informatie over de BAG vindt u op de website van het Kadaster(externe link).

5. Moet mijn adres al in de BAG staan om nutsvoorzieningen te kunnen aanvragen?

Nee, de praktijkhandleiding BAG van het kadaster stelt het volgende: “Voor het aanvragen van een aansluiting op een nutsvoorziening wordt in de praktijk gebruik gemaakt van de website mijnaansluiting.nl(externe link). Mijnaansluiting.nl is het nationale portaal voor alle aanvragen van aansluitingen voor elektriciteit, gas, warmte, water, riool en media/communicatie. Mijnaansluiting.nl geeft aan dat het mogelijk is om zonder postcode en huisnummer een aansluiting aan te vragen.“
Bij de veelgestelde vragen op mijnaansluiting.nl staat onder punt 2 van de kop 'Een aanvraag indienen' de volgende tekst:

Ik heb nog geen postcode en huisnummer van mijn pand. Kan ik al een aanvraag indienen?
U kunt het beste wachten totdat u een postcode en huisnummer van uw gemeente hebt ontvangen omdat een aanvraag met postcode en huisnummer sneller kan worden behandeld. Indien u een aanvraag indient zonder dat u over een postcode en huisnummer beschikt, kunt u gebruik maken van de mogelijkheid om op een kaart aan te geven waar uw pand zich bevindt. Indien u hiervoor kiest, zoekt Mijnaansluiting.nl de dichtstbijzijnde postcode en huisnummer combinatie. De netbeheerders die uw aansluiting(en) gaan realiseren, worden geïnformeerd dat het een "adres bij benadering” betreft. Heeft u nog geen postcode en huisnummer aangevraagd bij uw gemeente? Doe dit dan zo snel mogelijk. In veel gemeentes wordt de aanvraag van een postcode en huisnummer gecombineerd met uw aanvraag voor een vergunning.

6. Wie bepaalt mijn postcode?

De gemeente Leudal stelt het adres vast en levert deze aan PostNL. PostNL kent de postcode toe aan het adres en levert de gegevens terug aan de gemeente. De gemeente neemt de adresgegevens inclusief postcode op in de BAG.
Deze werkwijze is afgesproken in het Convenant inzake postcodes. Meer informatie is te vinden op de volgende website: https://www.geobasisregistraties.nl/basisregistraties/adressen-en-gebouwen/convenant-inzake-postcodes