Brief Digitaal Verblijfsregister
Waarom krijg ik een brief?
Volgens de wet Basisregistratie personen (Wet Brp) moet een aanbieder van verblijf alle relevante verblijfsgegevens aan de gemeente leveren, wanneer de gemeente daarom vraagt. De gemeente Leudal heeft besloten deze gegevens bij bepaalde bedrijven op te vragen door middel van het digitale verblijfsregister. Het bijhouden van het register is dus een verplichting die voortkomt uit de Wet Brp. De gemeente houdt ook toezicht op deze verplichting.
In onderstaande documenten kunt u precies lezen wat het college heeft besloten:
Beleidsregel invoering en handhaving verplicht digitaal verblijfsregister (53 kB)
Aanwijzingsbesluit digitaal verblijfsregister art 2.50 (55 kB)
Waarom deze verplichting?
- Het is erg belangrijk dat de gemeente kennis kan nemen van de relevante verblijven in de gemeente voor het bijhouden van de basisregistratie. Uit de basisregistratie halen alle belangrijke instellingen in Nederland hun adresgegevens. Personen die langer dan drie maanden in de gemeente (willen) verblijven, zijn wettelijk verplicht om zich in te schrijven in de gemeentelijke basisregistratie. Helaas doet niet iedereen dat. De gemeente is op haar beurt wettelijk verplicht om de basisregistratie actueel en volledig te houden. De toezichthouder Brp mag daarom onderzoek doen naar personen en hun verblijfsplaats. Dit staat allemaal in de wet Brp.
- Daarnaast wil de gemeente direct aan nood- en hulpdiensten kunnen meedelen hoeveel en welke personen er op een bepaalde plaats aanwezig zijn als er een incident, calamiteit of evacuatie plaatsvindt.
- Ten slotte biedt het verblijfsregister de mogelijkheid om ook bij illegale situaties zicht te houden op de verblijvende personen. Bijvoorbeeld bij verblijf op een plaats waar dat formeel niet mag, maar waarbij aan de personen een vertrektermijn wordt gegund. De verhuurder moet gedurende die termijn wél het verblijfsregister bijhouden.
Wat betekent dat concreet voor mij?
In het verblijfsregister voert u op de dag van aankomst de gegevens van de gearriveerde personen in. Als deze personen zelf hun gegevens voor aankomst hebben ingevoerd, controleert u alleen nog het id-bewijs (dit mag u vragen ter controle maar u mag er géén kopie of foto van maken.) Op de dag van vertrek klikt u op de ‘vertrek’ button. De toezichthouder controleert of u de gegevens goed bijhoudt.
Wat moet ik verwachten van een toezichtcontrole?
Wij vinden het erg belangrijk dat iedereen een goede start maakt met het bijhouden van het register. Tijdens het eerste bezoek van de toezichthouder is er ruimte om vragen te stellen. De toezichthouder controleert ter plaatse of alle verblijvende personen in het register staan en kan daarvoor aan personen vragen om zich te identificeren. Niet alle bedrijven worden tegelijk bezocht. U ontvangt een brief voordat u aan de controlegroep wordt toegevoegd.
Als blijkt dat herhaaldelijk niet aan de verplichting wordt voldaan kan een maatregel worden opgelegd.
Waarvoor gebruiken jullie de gegevens en is dit niet in strijd met de privacy?
Er is een wettelijke grondslag waarop het college ‘relevante verblijfsgegevens’ mag vorderen, zoals bedoeld in de Wet Brp. Deze dienen ten eerste als middel om de basisregistratie personen actueel en volledig te kunnen houden. Alleen de aangewezen toezichthouders Brp hebben toegang tot het verblijfsregister. Daarnaast mogen nood- en hulpdiensten de gegevens inzien als dit nodig is. Dit mag van de AVG. De persoonlijke gegevens worden verder met niemand gedeeld. De toezichthouder Brp kan - net als iedere toezichthouder van de gemeente - wél signaleren dat er sprake is van bijvoorbeeld overbezetting of strijdigheid met het omgevingsplan, waarop de gemeente gericht een onderzoek kan starten naar de illegale situatie. Maar hiervoor worden er geen gegevens uit het register verstrekt.