eHerkenning

Met eHerkenning regelt u veilig en eenvoudig uw zaken online. eHerkenning is speciaal voor ondernemers. U kunt eHerkenning zien als een soort DigiD voor bedrijven.

Link naar EHerkenning Homepage - externe website

Meer zekerheid over uw online identiteit? Daarom gebruikt de gemeente eHerkenning. Met eHerkenning identificeert u zich veilig en eenvoudig online. Het grote gemak is dat u met eHerkenning bij meerdere organisaties kunt inloggen. U hoeft dus minder wachtwoorden te onthouden. Veilig, makkelijk en betrouwbaar. De gemeente gebruikt betrouwbaarheidsniveau 3.

Hoe vraagt u eHerkenning aan?

Op de website van eHerkenning vraagt u eHerkenning aan. Volg het stappenplan, dat u door de aanvraag heen leidt. 

U regelt zelf een eHerkenning inlogmiddel bij een van de erkende leveranciers. Direct een middel aanvragen bij een van de leveranciers? Maak uw keuze met behulp van het leveranciersoverzicht.

 Kijk voor meer informatie op www.eherkenning.nl.

Uitgeschreven tekst (transcriptie) van de video

Als u eHerkenning heeft, logt u met 1 inlogmiddel  veilig in bij meer dan 500 overheidsorganisaties. 
De gegevens die u daarbij uitwisselt, moeten goed beschermd worden. 
Daarom is zorgvuldigheid van groot belang, ook als u eHerkenning aanvraagt.
Zowel het bedrijf dat de aanvraag doet, als de persoon die  gaat inloggen, worden in verschillende stappen gecontroleerd. Daarna profiteert u onbezorgd van  het gemak en de betrouwbaarheid van eHerkenning.
 
Om uw aanvraag zo soepel  mogelijk te laten verlopen, is het verstandig om u vooraf  een paar dingen te bedenken.
Waarvoor wilt u eHerkenning gebruiken? Wilt u uw btw-aangifte indienen? Een medewerker ziekmelden? Een Verklaring Omtrent Gedrag aanvragen? Afhankelijk van het gebruik heeft u voor  eHerkenning een bepaald betrouwbaarheidsniveau nodig.
 
Niveau EH3 wordt steeds vaker vereist.
Met een middel op een hoger niveau kunt u altijd inloggen op een dienst die een lager niveau  vereist, mits u de juiste machtiging heeft.
Een machtiging is nodig zodat  organisaties zeker weten dat alleen geautoriseerde medewerkers bepaalde  zaken online mogen regelen. Diegene die in uw bedrijf tekenbevoegd is volgens het  handelsregister van de KVK kan daarvoor  
goedkeuring geven. Soms zijn dat meerdere  personen. Zij moeten mogelijk ook tekenen.
 
Zorg in ieder geval dat als u eHerkenning  aanvraagt, u het volgende bij de hand hebt: 

  • bedrijfsgegevens zoals bekend bij de KVK,
  • de persoons- en contactgegevens van degenen voor wie u eHerkenning aanvraagt,
  • en een kopie identiteitsbewijs van  de wettelijke vertegenwoordigers.

U vraagt eHerkenning aan bij 1 van de  erkende leveranciers. Zij zijn door de overheid erkend en voldoen allemaal aan dezelfde eisen om eHerkenning aan te bieden.

Meer weten?

Bekijk dan het stappenplan en het  leveranciersoverzicht op eHerkenning.nl. Daar vindt u ook informatie over  de betrouwbaarheidsniveaus en het machtigen van anderen, zoals intermediairs.
 
eHerkenning. Straks onmisbaar, nu verkrijgbaar.