Kosten

selecteer wat voor u van toepassing is

Uw nieuwe Identiteitskaart...

  • ...kosten € 75,80
  • ...is 10 jaar geldig
  • ...ligt na 6 werkdagen voor u klaar

Afspraak maken

Een identiteitskaart (ID-kaart) aanvragen kan alleen op afspraak. Het aanvragen én ophalen doet u zelf. U betaalt de kosten bij de aanvraag. De identiteitskaart ligt na 6 werkdagen voor u klaar. U kunt de ID-kaart zonder afspraak afhalen bij de receptie of u maakt gebruik van de Thuisbezorgservice.

Maak een afspraak

Extra service: thuisbezorgen van uw identiteitskaart

Uw identiteitskaart thuis laten bezorgen? Op het werk of in de sportschool? Maak gebruik van onze extra service.

Lees meer over onze Thuisbezorgservice.

Spoedaanvraag

Identiteitskaart snel nodig? Doe dan een spoedaanvraag. Voor een spoedaanvraag betaalt u € 59,10 extra boven op de standaardprijs. Heeft u uw oude paspoort of identiteitskaart niet meer, dan is een spoedprocedure niet altijd mogelijk. Neem contact op met de gemeente voor de voorwaarden en gang van zaken via tel: (0475) 85 90 00. Voor een spoedaanvraag hoeft u geen afspraak te maken. Als u de aanvraag doet vóór 14.00 uur, dan kunt u het document de volgende dag na 10.00 uur bij de receptie ophalen.

Vertrekt u vandaag al? Ga dan naar www.marechaussee.nl voor een noodpaspoort.

Let op: Nieuw model paspoort en identiteitskaart per 30 september

Op 30 september 2024 wordt een nieuw model van het paspoort en de identiteitskaart geïntroduceerd. In verband hiermee is de levering van deze reisdocumenten gewijzigd.

Wat heb ik nodig?

Meenemen bij de aanvraag van een identiteitskaart

  • Alle identiteitsbewijzen en paspoorten die u hebt. Ook als deze zijn verlopen
  • Een pasfoto mag niet ouder zijn dan 6 maanden en moet voldoen aan de pasfoto-eisen
  • Pinpas of contant geld: u betaalt de kosten bij aanvraag

Jonger dan 18 jaar

  • Jezelf. Je vraagt je identiteitskaart persoonlijk aan en haalt het zelf op. Je ouders of verzorgers mogen meekomen
  • Al je identiteitsbewijzen en paspoorten. Ook als deze zijn verlopen
  • Een pasfoto die voldoet aan de pasfoto-eisen. Schoolfoto's zijn niet geschikt en worden niet geaccepteerd.
  • Identiteitsbewijs of kopie identiteitsbewijs van beide ouders of degenen die het ouderlijk gezag hebben
  • Pinpas of contant geld: je betaalt de kosten bij aanvraag
  • Toestemming van beide ouders of degenen die het gezag hebben

Toestemming van de gezaghouder(s)

Kinderen onder de 12 jaar hebben voor de aanvraag toestemming nodig van de gezaghouder(s). Dit is/zijn meestal de ouder(s).

Als er 2 gezaghouders zijn, moeten zij beide toestemming geven. Dat kan op 3 manieren.

  • U komt allebei mee. Beide ouders/gezaghouders komen samen met het kind de identiteitskaart aanvragen. Beide ouders/gezaghouders nemen een geldig identiteitsbewijs mee.
  • 1 ouder/gezaghouder komt mee met een geldig identiteitsbewijs. De ouder/gezaghouder die niet meekomt, vult de digitale toestemmingsverklaring in.
    Advies: Vul beiden de digitale toestemmingsverklaring in vóór uw bezoek aan het gemeentehuis voor de aanvraag van de identiteitskaart. Hiervoor heb je DigiD nodig.

    Geef digitaal toestemming
     
  • 1 ouder/gezaghouder komt mee. De ouder/gezaghouder die niet meekomt, vult de toestemmingsverklaring in en geeft deze mee naar het stadhuis. De toestemmingsverklaring kunt u hieronder downloaden. Daarnaast neemt u van beiden een geldig identiteitsbewijs mee. 
Extra informatie

Kaart in de bus? Tijd voor actie

De gemeente houdt nauwkeurig bij wanneer uw paspoort verloopt. Ongeveer 5 weken daarvoor, sturen wij u een kaartje. Dan is het tijd voor actie en moet u een nieuw paspoort aanvragen.

Geldigheid

  • Een identiteitskaart voor volwassenen is 10 jaar geldig
  • Een identiteitskaart voor kinderen en jongeren onder 18 jaar is 5 jaar geldig

ID-kaart teruggevonden

Vindt u na het aanvragen van een nieuwe identiteitskaart de oude ID-kaart toch nog terug? Lever uw oude ID-kaart dan in bij de gemeente. Het is namelijk niet meer geldig.

Verlies van meer identiteitsbewijzen

Bent u drie of meer identiteitsbewijzen (paspoort, ID-kaart en/of rijbewijs) binnen vijf jaar kwijtgeraakt dan kan het langer duren voordat u een nieuw document krijgt. Een spoedaanvraag is in dat geval niet mogelijk.

Verlies in het buitenland

Bent u uw Nederlandse identiteitskaart kwijtgeraakt in het buitenland? Doe dan zo snel mogelijk aangifte bij de plaatselijke politie en vraag bij de Nederlandse ambassade of het consulaat een nieuwe identiteitskaart of een noodpaspoort (of nooddocument) aan. Terug in Nederland vraagt u dan een nieuwe ID-kaart aan en geeft het proces-verbaal aan de gemeente.

Verlies van een buitenlands identiteitsbewijs

Bij het kwijtraken van een buitenlands identiteitsbewijs doet u aangifte bij de politie. Dit geldt ook als u een identiteitsbewijs uit Curaçao, St. Maarten, Aruba, Bonaire, Sint Eustatius en Saba verliest.

Reizen met kinderen

Reist u met uw kinderen naar het buitenland? En hebt u een andere achternaam dan zij? Dan levert dit mogelijk problemen op bij de paspoortcontrole op het vliegveld. U hebt een bewijs nodig dat u de vader of moeder bent, of het ouderlijk gezag hebt. Meer informatie zie www.marechaussee.nl

Meer informatie

Overige producten

Paspoort aanvragen