Opvang (Wmo)
Wat is het?
Het kan zijn dat u in verband met huiselijk geweld uw thuissituatie hebt verlaten en dat u daarom opvang zoekt. Huiselijk geweld houdt in dat er geweld wordt gebruikt door familieleden, gezinsleden, partners of mantelzorgers. Het kan ook zijn dat u met een andere reden thuis bent weggegaan.
De gemeente kan u helpen wanneer u opvang nodig heeft. Er wordt onderdak en begeleiding geboden aan mensen die de thuissituatie hebben verlaten en die zich niet alleen kunnen redden in de samenleving. Het is de bedoeling dat u zich weer zo snel mogelijk kunt redden in de samenleving. Hier wordt u mee geholpen.
Wat kost het?
Aan het indienen van een meldingsformulier Wmo zijn geen kosten verbonden.
Hoe werkt het?
Welke ondersteuning de gemeente geeft, hangt af van wat voor u de beste oplossing is. Samen met de gemeente wordt allereerst bekeken welke oplossingen mogelijk zijn samen met mensen uit uw eigen omgeving. Dit kunnen familie, vrienden of kennissen zijn maar bijvoorbeeld ook uw buren. Dat noemen we het inzetten van de ‘eigen kracht’.
Diverse soorten
Lukt dit niet of niet voldoende? Dan kan de gemeente in samenspraak met u ondersteuning regelen. Deze ondersteuning is er in 2 varianten:
- Ondersteuning in natura
- Een persoonsgebonden budget
Bij ondersteuning in natura wordt de opvang geleverd door een aanbieder waarmee de gemeente een contract heeft afgesloten. Bij een persoonsgebonden budget ontvangt u een bedrag waarmee u zelf de benodigde hulp moet inkopen.
Als het u niet goed kunt motiveren waarom voor u een persoonsgebonden budget meer passend zou zijn dan opvang in natura, geldt het primaat van een collectieve (maatwerk)voorziening. Als u vindt dat u in aanmerking komt voor een persoonsgebonden budget, zult u dit goed moeten motiveren. Kunt u dit niet, dan krijgt u ondersteuning in natura.
Voor opvang betaalt u een eigen bijdrage. Hoeveel u moet betalen hangt af van de omvang van de ondersteuning, uw inkomen en vermogen.
Wat moet ik doen?
Ik heb hulp nodig
Om te bepalen wat voor soort hulp het beste bij u past, neemt u contact op met de gemeente. Dat heet een ‘melding’ van uw (hulp)vraag doen. Dit kan eenvoudig via onderstaand meldingsformulier.
Ik heb een melding gedaan. Hoe nu verder?
Als dat nodig is, neemt een klantregisseur Wmo van de gemeente contact met u op om een afspraak te maken voor een persoonlijk gesprek. Dit kan op een locatie van uw voorkeur. Voor het gesprek met de klantregisseur Wmo mag u altijd iemand meenemen, bijvoorbeeld een familielid of een professionele hulpverlener of cliëntondersteuner. Gratis cliëntondersteuning kunt u vragen bij Algemeen Maatschappelijk Werk Leudal (tel.: 088 - 656 06 00). In het gesprek bekijken we met u uw vraag en welke ondersteuning daarbij past. Maar ook wat u zelf of met behulp van uw familie of omgeving kunt doen. We zoeken met u naar een maatwerkoplossing. Kijk voor meer informatie op keukentafelgesprek.
Hoe lang duurt het?
Wanneer u een melding doet voor opvang, mag de gemeente 8 weken doen over het afhandelen van uw melding, het gesprek en het toekennen van de voorziening. In de praktijk kan dit ook korter zijn.
Het kan langer duren als er bijvoorbeeld externe adviseurs geraadpleegd moeten worden (bijvoorbeeld medisch advies) of als u zelf bepaalde gegevens niet op tijd aanlevert.