Vragen en antwoorden rondom Bedrijvenpark Zevenellen
Hieronder kunt u veel gestelde vragen en antwoorden (van de commissieleden) terugvinden die, direct of indirect, betrekking hebben op de ontwikkelingen rondom Bedrijvenpark Zevenellen
1. Algemeen
A. Wat is het gemeentelijk standpunt met betrekking tot de overlast op het gebied van geluid, geur, stikstof, fijnstof, etc. … ter plaatse, maar ook als gevolg van de vele vervoersbewegingen?
Om bedrijven te kunnen vestigen en tegelijkertijd inwoners te kunnen beschermen heeft de gemeente kaders vastgesteld en in het verleden een bestemmingsplan (nu onderdeel van het tijdelijke omgevingsplan) vastgesteld.
Door de vaststelling van deze kaders, het bestemmingsplan en wettelijke regelgeving ligt er een objectief toetsingskader. Of er sprake zal zijn van overlast, is niet bekend. Voor zover er sprake zou zijn van te verwachten overlast, hebben bedrijven op grond van de kaders en wet- en regelgeving verplichtingen om overlast te voorkomen of te beperken.
Op het gebied van geluid bijvoorbeeld zijn er strenge normen opgelegd. Daarnaast beoordelen we het geluid cumulatief en beschermen we onze inwoners daardoor zo veel mogelijk.
B. Kan een onafhankelijke partij meekijken of alles ook open en transparant is?
Alle stukken behorende bij een vergunning zijn openbaar.
C. Welke bedrijven veroorzaken overlast naar omwonenden en wat wordt er gedaan om overlast te beperken?
Het is niet bekend dat bedrijven overlast veroorzaken. Bedrijven moeten zich aan wettelijke regels houden en zullen daarvoor maatregelen moeten nemen.
D. Wat is de visie vanuit de provincie over Zevenellen?
Ook de provincie moet, zoals de gemeente, toetsen aan het toetsingskader.
E. Waar gaat de gemeente over en waar gaat de provincie over?
Voor deze vraag verwijzen wij u graag naar de Q&A zoals die eerder is gedeeld met de commissieleden en die u ook kunt terugvinden op de website van OML Duurzaam Multifunctioneel Bedrijvenpark Zevenellen:
…
3. Wie is waarvoor verantwoordelijk?
De volgende partijen zijn verantwoordelijk:
- Gemeente Leudal als het gaat om: vergunningverlening, toezicht en handhaving (afhankelijk van activiteiten van het bedrijf), bestemmingsplannen, Besluit Bodemkwaliteit, zonebeheer geluiden het geurbeleid.
- Provincie Limburg als het gaat om: vergunningverlening, toezicht en handhaving (afhankelijk van activiteiten van het bedrijf) en bodemsanering in het kader van de Wet bodembescherming (Wbb).
- OML/WBCZ voor hun eigen terrein als het gaat om: grondverkoop, (nieuwe) vestigers, groene inrichting en duurzaamheid, gebiedsontwikkeling (infrastructuur, aanleg/sloop etc.)
- Mede eigenaren van het Zevenellen-terrein zijn Attero en Enexis. Zij zijn echter niet direct betrokken bij de ontwikkelingen van het bedrijvenpark. Attero is verantwoordelijk voor het gedeelte (Noordoost hoek) waar de vliegasdepots gevestigd zijn. Enexis is verantwoordelijk voor het Enexis energie-verdeel station in het midden van het terrein.
…
2. Gezondheid / Luchtkwaliteit
A. Wat zijn de effecten van de bedrijvigheid van Zevenellen op de volksgezondheid voor de inwoners van Buggenum, Leeuwen, Swalmen, Roermond en Beesel?
Voor het antwoord op deze vraag verwijzen wij u graag naar de presentatie van Linda van Berkel van Rijkswaterstaat, Schone Lucht Akkoord op maandag 15 april 2024.
B. Hoe komt de achtergrondconcentratie luchtkwaliteit omgeving Buggenum-Haelen tot stand?
Om de luchtkwaliteit in Nederland in beeld te brengen werkt het RIVM met een combinatie van meten én rekenen met modellen. Dat is nodig omdat geen van beiden een volledig beeld geeft van de luchtkwaliteit in Nederland. Zo geven metingen alleen inzicht in de luchtkwaliteit tijdens de meetperiode en de uitkomsten gelden alleen voor de meetlocatie. Overal en continu meten is praktisch onhaalbaar en duur. Want er zijn veel metingen nodig om een beeld te krijgen van de luchtkwaliteit over een groter gebied en voor een langere tijd. Het opzetten en onderhouden van zoveel meetstations en het analyseren van alle resultaten voor het hele jaar kost veel geld.
Met een model kan de huidige luchtkwaliteit wel berekend worden voor een groot gebied. Ook kunnen we met een model een beeld krijgen van de luchtkwaliteit voor nieuwe situaties. Bijvoorbeeld de effecten van nog te nemen maatregelen om de luchtkwaliteit te verbeteren of de prognose voor de luchtkwaliteit in de toekomst. Een beperking van rekenen met een model is echter dat een model altijd een vereenvoudiging van de werkelijkheid is. De uitkomsten zijn sterk afhankelijk van de kwaliteit en volledigheid van de gegevens die worden ingevoerd. Het maakt bijvoorbeeld uit met welke bronnen (bijvoorbeeld industrie, wegverkeer of landbouw), die stoffen naar de lucht uitstoten, wordt gerekend. Hierdoor kennen de uitkomsten een grotere onzekerheid dan de meetresultaten.
Meetgegevens zijn noodzakelijk om te kijken of de berekeningen van de modellen kloppen. We werken continu aan het controleren en verbeteren van de modellen. Modellen die het RIVM beheert, worden periodiek gekalibreerd aan metingen. Dit is een kwaliteitscontrole waarbij modelberekeningen worden vergeleken met metingen.
Er worden door verschillende overheden, ingenieursbureaus en particuliere initiatieven (zoals AiREAS in Eindhoven) luchtkwaliteitsmetingen uitgevoerd. Er wordt onderscheid gemaakt in metingen die voldoen aan de wettelijke voorschriften en alternatieve metingen. Juridisch gezien (in Nederland) zijn modelberekeningen door middel van het CIMLK (centraal instrument monitoring luchtkwaliteit) leidend. Monitoring vindt plaats op grond van de Omgevingswet.
Meer informatie over het vaststellen van de luchtkwaliteit en de voor- en nadelen van meten en rekenen vindt u via de volgende link: Vaststellen van luchtkwaliteit | RIVM.
C. Kan de huidige achtergrondconcentratie luchtkwaliteit in beeld gebracht worden door de gemeente, in de omgeving van Zevenellen op basis van sensoren die er gedurende enkele weken worden opgehangen?
Nee, de achtergrondconcentratie meten is niet mogelijk met enkele sensoren die er gedurende enkele weken worden opgehangen. Willen we de achtergrondconcentratie kennen van de omgeving Zevenellen, dan moeten we ons baseren op de gegevens van het RIVM. Een onderbouwing hiervoor vindt u terug in het overzicht met de voor- en nadelen van meten en rekenen: Vaststellen van luchtkwaliteit | RIVM.
D. Is de achtergrondconcentratie luchtkwaliteit in Weert en Nederweert ontstaan uit alleen metingen?
Nee, ook voor de omgeving Weert en Nederweert ontstaat de achtergrondconcentratie uit meten én berekenen.
E. Waar vind ik actuele informatie over luchtkwaliteit in Nederland?
- Actuele luchtkwaliteit zoals gemeten op de officiële meetstations: www.luchtmeetnet.nl/meetpunten
- Actuele luchtkwaliteit op land dekkende kaart: www.atlasleefomgeving.nl en www.luchtmeetnet.nl/verwacht (zelfde kaart)
- Verwachte luchtkwaliteit op land dekkende kaart (per dagdeel, voor komende 2 dagen): www.luchtmeetnet.nl/verwacht (‘Mijn Luchtkwaliteit’)
- Jaargemiddelde concentraties op land dekkende kaarten: de Atlas Leefomgeving, beschikbaar via www.atlasleefomgeving.nl
- Jaargemiddelde concentraties op toetspunten: de jaarlijkse Monitoringsrapportage, beschikbaar via www.nsl-monitoring.nl/rapportages-en-documenten en op de interactieve kaart www.nsl-monitoring.nl/viewer/ (handleiding)
- Meetresultaten (jaargemiddelden en alle andere toetsbare concentraties, trends): de rapportages van de luchtmeetnetten, beschikbaar via www.luchtmeetnet.nl/rapportages
- Meetresultaten van alle stations en van meerdere jaren de uurgemiddelde waarden: data.rivm.nl/data/luchtmeetnet
F. Wat is er wel mogelijk?
Er zijn landelijk diverse initiatieven om de luchtkwaliteit in Nederland goed in beeld te brengen. Op dit moment lopen gesprekken met het RIVM over het programma SamenMeten.
G. Presentatie GGD Limburg-Noord
Maandag 28 oktober 2024 organiseerde de gemeente Leudal een informatiebijeenkomst inzake Zevenellen rondom het thema ‘Gezondheid in relatie tot luchtkwaliteit’. GGD Limburg Noord was gastspreker op deze avond. Hier vindt u de presentatie. Vragen die schriftelijk gesteld zijn, worden ook toegevoegd aan deze Q&A.
H. Is het correct dat de luchtkwaliteit wordt beïnvloed door de uitstoot van uitlaatgassen van vrachtwagens?
Ja.
I. Ook geluid kan invloed hebben op iemands gezondheid. Is geluid onderzocht?
Geluid wordt onderzocht door de bedrijven zelf. De akoestische rapporten worden vervolgens beoordeeld door externen. Geluid is ook onderzocht met betrekking tot de aanleg van de rotondes (incl. toekomstige aantal verkeersbewegingen over 10 jaar).
De provincie / omgevingsdienst Zuid-Limburg heeft recentelijk de GGD Limburg-Noord de opdracht gegeven om voor zowel FUREC Zevenellen als VTTI een gezondheidskundig advies op te stellen. Hierin wordt o.a. het aspect geluid meegenomen.
J. Is er de bereidheid om de gezondheid van omwonenden te monitoren (over een langere periode)?
Omwonenden die ongerust zijn over het wonen nabij industrie (nog te plannen initiatieven) vragen soms een gezondheidsonderzoek.
In de praktijk verstaan mensen verschillende zaken onder gezondheidsonderzoek. Er kan bijvoorbeeld bedoeld worden dat de GGD ‘de situatie beoordeelt’. Zie vraag 2.I waarin vermeld staat dat de GGD Limburg-Noord een gezondheidskundig advies opstelt i.o.v. Provincie Limburg.
Tevens wordt door de GGD LN 1x per 4 jaar een gezondheidsmonitor uitgevoerd. De Gezondheidsmonitor (Volwassenen en Ouderen) geeft inzicht in de gezondheid van inwoners van 18 jaar en ouder in Nederland. Dit vragenlijst onderzoek gaat over verschillende onderwerpen, zoals (mentale) gezondheid, welzijn, leefstijl, participatie en leefomgeving.
Met de uitkomsten kunnen GGD’en en gemeenten gericht werken aan de verbetering van de gezondheid van inwoners.
Aanvullend is het advies dat het belangrijk is om de dialoog met elkaar te blijven voeren (bv. afspreken dat het bedrijf de omwonenden direct informeert als er extra overlast te verwachten is).
K. Wat zijn volgens de GGD de gevolgen van luchtverontreiniging voor de gezondheid van kinderen en volwassenen? Om welke stoffen gaat het dan? Neem daarbij mee de uitstoot van industrieterreinen en van (zwaar vracht)verkeer. Om hoeveel kinderen/volwa
Zie presentatie Rijkswaterstaat en GGD. Deze staat ook reeds bij punt 2.G vermeld.
L. Er komen in Zuid-Limburg meetstations voor de luchtkwaliteit. Is de GGD er voorstander van om nu al meetstations in de regio Midden- Limburg te plaatsen gezien de ontwikkeling op Zevenellen, zodat later vergeleken kan worden? Welke rol kan de GGD
Het klopt dat er in Zuid-Limburg meetstations komen. Dit zijn meetstations voor het meten van ultrafijnstof. Bij het bepalen van locaties van deze nieuwe meetstations is een zorgvuldige afweging gemaakt.
Het is niet nodig meetstations in de omgeving van Zevenellen te plaatsen. De GGD speelt ook geen rol in de keuze van locaties. Deze worden door het RIVM / provincie Limburg bepaald. Het dichtstbijzijnde meetstation staat in Nederweert.
De GGD ziet wel een meerwaarde in een meetnetwerk met sensoren in het kader van het Schone Luchtakkoord voor de gemeente Leudal, maar geeft duidelijk aan dat er belangrijke voorwaarden zijn bij de inzet van een meetnetwerk met sensoren, o.a. het verwachtingenmanagement en het vaststellen van een goede onderzoeksvraag.
Voor meer informatie over deze meetstations in Zuid-Limburg: De lucht in Limburg die je inademt is vuiler dan je denkt | ONLINE (youtube.com)
M. Is er bij de GGD wel voldoende in beeld van wat er op Zevenellen gaat gebeuren, welke fabrieken er komen met welke gezondheidseffecten voor inwoners van Midden-Limburg? Waaruit blijkt dit, wilt U dit voor ons toelichten?
Ja, de GGD heeft in beeld wat er op Zevenellen gaat gebeuren. GGD is door zowel de gemeente als door de omgevingsdienst / Provincie Limburg gevraagd om advies uit te brengen over individuele initiatieven op Zevenellen.
De gemeente Leudal heeft het Schone Lucht Akkoord ondertekend en gaat aan de slag met een programma lucht. De GGD LN gaat ook participeren in dit programma. Eén van de doelen is om richting 2030 toe te werken naar de WHO advieswaarden.
Vergunningsaanvragen worden getoetst aan het toetsingskader/de normen. Voor luchtkwaliteit wordt een onderzoek uitgevoerd. De uitstoot wordt vergeleken met de achtergrondconcentratie.
De GGD kijkt mee naar de achtergrondconcentratie, de deken zoals toegelicht op de informatiebijeenkomst op 28 oktober 2024. In de presentaties van de GGD en Rijkswaterstaat vindt u terug wat de achtergrondconcentratie bepaalt.
N. Welke acties gaat de GGD ondernemen om de omwonenden en inwoners van Midden-Limburg te beschermen tegen de overlast van Zevenellen?
De antwoorden op deze vraag zijn al gegeven in vraag 2.J (gezondheidsmonitor) en 2.M (participatie programma lucht ter uitvoering van het SLA).
Bovendien blijft de omgevingsdienst de uitstoot van bedrijven monitoren.
O. Wetende dat de toekomstige advieswaarden nu al overschreden worden en de advieswaarden tot 2030 achterhaald zijn, hoe voorkomt u dat de waarden die nu al gemeten worden verder gaan stijgen?
Bij de vergunningverlening milieu wordt de luchtkwaliteit getoetst aan de Europese grenswaarden welke zijn verankerd in het Bkl en vóór 01-01-2024 in de Wet milieubeheer.
De provincie heeft tijdens de bijeenkomst op 4 juni 2024 ook al toegelicht dat zij vergunnen aan de onderkant van de range.
Het Schone Lucht Akkoord (SLA) gaat ervan uit dat de ondertekende partijen toewerken naar de WHO-advieswaarden in 2030. Uit onderzoek is gebleken dat 2030 te vroeg lijkt te komen en dat er daarom aanvullende maatregelen nodig zijn welke zijn opgenomen in de uitvoeringsagenda 2024—2030.
Zie https://www.schoneluchtakkoord.nl/sla-0/overzicht-luchtkwaliteitswaarden/
In het Dashboard SLA is te zien hoe het gaat met de uitvoering van de Uitvoeringsagenda 2024-2030 en de decentrale uitvoeringsplannen.
Inmiddels heeft op 14 oktober 2024 de Europese Raad de nieuwe Europese richtlijn voor luchtkwaliteit formeel aangenomen. Vanaf 2030 gaan er strengere eisen gelden voor bijvoorbeeld fijnstof en stikstofdioxide. Binnen 2 jaar moet Nederland de Europese regels omzetten naar nationale wetgeving. Zie https://www.schoneluchtakkoord.nl/actueel/nieuws-schone-lucht-akkoord/algemeen/europese-raad-geeft-groen-licht-aanscherping/
P. Welke maatregelen (eventueel met samenwerkingspartners) staan vast om de doelen van het Schone Luchtakkoord binnen de gemeente Leudal te halen?
Deze maatregelen staan beschreven in het jaarlijks uitvoeringsplan. Eén van de onderdelen is ‘citizen science’ (zelf meten door inwoners).
Q. In de Q&A wordt expliciet gesteld dat getoetst wordt op de cumulatieve effecten van geluid en geur. Klopt het dat niet getoetst wordt op de cumulatieve effecten van andere overlast zoals luchtkwaliteit? Zo ja, waarom wordt bij luchtkwaliteit niet
Voor luchtkwaliteit worden de individuele bedrijven getoetst aan de grenswaarden in het Bkl en voor 01-01-2024 de Wet milieubeheer. Voor deze toetsing wordt gebruik gemaakt van een aangewezen verspreidingsmiddel, waarbij op basis van de vrijkomende emissie naar de lucht wordt berekend de concentratie op leefniveau (immissie). Vervolgens wordt deze berekende immissie van het individuele bedrijf opgeteld bij het achtergrondniveau ter plaatse (zogenaamde GCN kaarten) en getoetst of er kan worden voldaan aan de grenswaarde. Deze GCN kaarten worden jaarlijks door het RIVM ter beschikking gesteld. Dit kun je zien als een vorm van cumulatie.
Daarnaast heeft wethouder Den Teuling op de bijeenkomst van 28 oktober 2024 toegezegd de cumulatieve effecten op gebied van luchtkwaliteit inzichtelijk te maken.
R. Hoe kan het dat de gemeente Leudal niet weet of er sprake zal zijn van overlast door cumulatieve effecten van luchtverontreiniging? Hoe beschermt het toetsingskader inwoners dan concreet tegen schadelijke lucht door te hoge concentratiewaarden? Wa
Zie het antwoord op vraag 2.Q
S. Wat zijn op basis van het toetsingskader de te verwachten waarden voor luchtkwaliteit in de directe omgeving van Zevenellen, in de omliggende dorpen van Leudal en in Roermond (oa. Asselt, Swalmen, Leeuwen, De Weerd, Mijnheerkens) bij volledige inv
Zie het antwoord op vraag 2.Q
T. En wat zijn de te verwachten waarden uitgaande van de fabrieken die nu al gepland staan (vergund), ook incl. vervoersbewegingen?
Zie het antwoord op vraag 2.Q
U. Werkt de gemeente mee aan de raadpleging van de EU ivm het terugdringen van zwaveldioxide, stikstofoxiden, vluchtige organische stoffen, ammoniak en fijnstof? Deze stoffen zijn immers schadelijk voor mens en milieu. Ook de decentrale overheden d
De Emissieregistratie registreert jaarlijks de emissies van alle relevante Nederlandse bronnen. De Emissieregistratie berekent de meeste emissies zelf en controleert jaarlijks aangeleverde bedrijfsemissies van bedrijven via het milieujaarverslag. De Emissieregistratie is een samenwerkingsverband tussen vijf kennisinstellingen. Het RIVM is eindverantwoordelijk voor de Emissieregistratie. Deze cijfers worden doorgestuurd naar de EU.
Het Centraal Instrument Monitoring Luchtkwaliteit (CIMLK) heeft als doel luchtkwaliteitgegevens over Nederland voor iedereen op één plaats, uniform en laagdrempelig beschikbaar te stellen, en daarmee de wet- en regelgeving voor luchtkwaliteit (digitaal) te ondersteunen. Om het jaar leveren SLA-deelnemers gegevens (veehouderijen en wegverkeer) aan voor de luchtkwaliteit monitoring.
Via de volgende link vindt u meer informatie en een introductievideo Emissieregistratie: Alle emissiegegevens op één plek | Emissieregistratie.
Op de website van het Informatiepunt Leefomgeving vindt u meer informatie over luchtemissie-eisen en monitoring bij milieubelastende activiteiten.
V. Welke uitstoot van het vrachtverkeer wordt verwacht specifiek voor inwoners die aan de Roermondseweg in Haelen (de toegangsweg naar Zevenellen) wonen? En welke gezondheidsrisico’s lopen zij daardoor? Worden daarbij ook de effecten meegenomen van
Voor het antwoord op deze vraag verwijzen wij u naar de presentatie van de GGD. Dit is een algemeen antwoord omdat de gezondheidsrisico’s ook te maken hebben met de achtergrondconcentratie. Deze lokale ‘hotspot’ zoals benoemd op 28 oktober 2024 betreft slechts een heel klein percentage van de achtergrondconcentratie.
W. Hoe ver reikt die uitstoot van het zware vrachtverkeer en andere verkeerstromen? Het verkeersmodel dat gehanteerd wordt geeft aan dat vanuit Zevenellen tot een maximale toename van 1000 vrachtwagens en 4000 personenauto’s per dag mogelijk is. Is
Uitstoot van vrachtverkeer en andere verkeerstromen kan gevolgen hebben voor de luchtkwaliteit
Hiervoor verwijzen we naar de presentatie van 15 april 2024 (zie punt 2.A) en 28 oktober 2024 (zie punt 2.G) waarbij is ingegaan op de uitstoot van verkeer.
X. De gemeente Leudal is gehouden aan het voorzorgsbeginsel uit de omgevingswet en het Europees Verdrag van de Rechten van de mens en daardoor verantwoordelijk voor een veilige en gezonde leefomgeving. Hoe neemt de gemeente deze verantwoordelijkhei
Voorzorgsbeginsel
Het voorzorgsbeginsel is het beginsel dat inhoudt dat bedrijven en overheden maatregelen nemen wanneer er gegronde redenen zijn om aan te nemen dat activiteiten negatieve gevolgen kunnen hebben voor het milieu of de gezondheid. Het gaat om activiteiten waarbij de beschikbare wetenschappelijke gegevens wel indicaties geven voor een risico, maar nog onvoldoende wetenschappelijk bewijs beschikbaar is over de aard of omvang van een risico.
Het is niet altijd op voorhand duidelijk of menselijk handelen leidt tot risico's voor mens en milieu. Zulke onzekere risico's kunnen zich bijvoorbeeld voordoen bij veiligheidskwesties, maar vaak ook bij activiteiten met mogelijke gevolgen voor de gezondheid. Een bekend voorbeeld is de introductie van nieuwe stoffen.
Ook bij vergunningverlening (Zevenellen) kan voorzorg een rol spelen. Hierbij gaat het vooral om proportionele maatregelen om effecten of emissie zoveel mogelijk te vermijden.
Het bevoegd gezag kan maatwerkvoorschriften opleggen uit het oogpunt van voorzorg.
Hoe voorzorg toepassen?
De Europese Unie en het Rijk houden bij het opstellen en ontwikkelen van (de hoogte van) normen al rekening met voorzorg. Zo wordt in normen een onzekerheidsmarge ingebouwd en wordt het ook meegewogen in omgevingswaarden en instructieregels, waarbij overigens ook andere belangen worden meegewogen. Het voorzorgsbeginsel gaat niet om risico's van blootstelling boven de norm, maar om 'niet-genormeerde' risico's. Daarnaast kan het voorzorgsbeginsel in sommige gevallen ook worden toegepast als er een norm is maar niet zeker is of die afdoende beschermend is.
Toegepast op Zevenellen
In 2017 is dit middels een algemene risicoanalyse in beeld gebracht. Daarbij is gekeken naar een maximale vulling van Zevenellen (conform vigerend omgevingsplan), dus een worst-case scenario.
Wethouder Den Teuling heeft op 28 oktober 2024 toegezegd dat hij deze beoordeling zal laten actualiseren.
Het bevoegd gezag neemt haar verantwoordelijkheid voor een veilige en gezonde leefomgeving serieus, ook als er onzekerheden zijn over de gevolgen van luchtverontreiniging. Hier zijn enkele manieren waarop de gemeente het voorzorgsbeginsel toepast:
Vergunningverlening en Toezicht:
Bij het verlenen van omgevingsvergunningen worden strenge voorwaarden gesteld aan bedrijven om de emissies van schadelijke stoffen te beperken. Het bevoegd gezag voert regelmatig inspecties uit om te controleren of bedrijven zich aan deze voorwaarden houden.
Monitoring en Rapportage:
Het bevoegd gezag verplicht bedrijven om hun emissies te monitoren en hierover te rapporteren. Dit helpt bij het verkrijgen van inzicht in de luchtkwaliteit en het nemen van gerichte maatregelen als dat nodig is.
Y. De gemeente Leudal en andere gemeenten in Limburg zijn belanghebbend in het RWE-project. Als zij hun huishoudelijk restafval aan de RWE-fabriek op Zevenellen willen gaan leveren, hebben ze ook de zorg/verantwoordelijkheid dat het restafval niet
De aanvraag van RWE wordt behandeld door de provincie. De gemeente is adviseur. De aanvraag wordt getoetst aan de wettelijke kaders en normen.
3. Verkeer
A. Hoe zit het met de veiligheid van de fietsers, met name richting Roermond en terug, rond de op- en afrit van de N280 en de Rijksweg te Horn?
De veiligheid van fietsers is meegenomen in het brede onderzoek verkeer. Dit is in 2023 ook toegelicht aan de commissie fysiek. Bij de knelpuntanalyse is ook gekeken naar de fietsers. In maart 2024 is nog een aanvullende opdracht gegeven aan Adviesbureau Kragten om nog een keer naar de kruising Berikstraat – Roermondseweg te kijken. In het onderzoek werd aangegeven dat er hier geen knelpunt ontstaat, maar in overleg met de Dorpsraad Buggenum is besloten om toch te kijken naar verbeteringen.
Naar aanleiding van de commissie fysiek d.d. oktober 2023 is, n.a.v. vragen van de commissielieden, door RHDHV een aanvullende capaciteitsberekening uitgevoerd voor zowel de oversteek en afwikkeling vanaf de parallelweg als voor de aansluiting van de toe- en afritten. Uit de analyse is gebleken dat de gemiddelde wachttijd voor fietsers geclassificeerd is als ‘goed’. Dit geldt zowel voor de oversteek van de Rijksweg van/naar de parallelweg als voor de kruisende fietsers bij de toe- en afrit van de N280. De gemiddelde wachttijd voor overstekende fietsers is dus acceptabel en daarmee verkleint de kans op ongevallen, bijvoorbeeld omdat men grotere risico’s gaat nemen als men lang moet wachten. Er zullen overigens altijd fietsers zijn die langer moeten wachten, in geval van druk verkeer. Beide oversteeklocaties hebben goed zicht op het naderende verkeer.
Een garantie op het niet optreden van verkeersonveilige situaties kan niet worden gegeven, dat kan nooit. Vanuit het oogpunt van capaciteit is er geen aanleiding om de mate van verkeersveiligheid te heroverwegen. Wat er nu in de praktijk met name op de afrit gebeurt is dat enkele automobilisten voorrang verlenen aan overstekende fietsers. Omdat bij de afrit twee rijstroken liggen, leidt dat nu soms al tot onveiligheid. Dit staat los van de ontwikkeling van Zevenellen. De totale verkeersbijdrage van Zevenellen aan deze locatie is beperkt.
B. Kan de haven op korte termijn een significante rol spelen in het terugdringen van de overlast als gevolg van de vele vervoersbewegingen? Wat is het worst-case scenario bij een minimaal gebruik van de haven?
De havenkraan en bestaande kade worden op zeer korte termijn gesloopt in opdracht van OML. Vervolgens wordt er een nieuwe kade gerealiseerd.
Elk bedrijf geeft in de vergunningsaanvraag aan in hoeverre ze gebruik willen gaan maken van de haven. Ook is duidelijk wat het betekent voor het vervoer per vrachtwagen als de haven niet gebruikt kan worden.
Conform eerdere toelichting door Adviesbureau Kragten op 20 juni 2023 en 24 oktober 2023 is het brede verkeersonderzoek in feite een worst-case scenario. Voor de aantallen is dus rekening gehouden met de mogelijkheid dat de haven niet gebruikt kan worden.
C. Hoe gaat een en ander er uit zien als het hoogwater is en sommige aanrijroutes niet gebruikt kunnen worden?
In de onderzoeken en vergunningsaanvragen wordt geen rekening gehouden met de periodes van hoog water. Dit zijn incidentele gevallen.
D. Is het correct dat er straks op de Napoleonsweg minder verkeer komt dan in de situatie vóór de aanleg van de A73?
Hieronder vindt u het volledige verkeersonderzoek zoals op 24 oktober 2023 aan u is toegelicht. In tabel 2 op pagina 10 vindt u een overzicht met verkeersbewegingen op de Napoleonsweg met en zonder Zevenellen.
Als we die getallen vergelijken met de getallen die de provincie beschikbaar heeft uit het verleden dan blijft het verkeer bij tellocatie nr. 3 (zie afbeelding 4 van het verkeersonderzoek voor een overzicht met de tellocaties) (verkeersintensiteiten in 2040: 13.100) ruim onder de oude verkeersbewegingen (verkeersintensiteiten in 2007: 18.203).
Bij tellocatie nr. 6 tussen de N279 (richting Heythuysen) en de N280 zien we een stijging ten opzichte van het verleden, maar dat is ook het geval zonder Zevenellen. Dit ziet u ook terug in tabel 2 van het verkeersonderzoek.
E. Worden motorvoertuigen gemonitord / is de gemeente bereid dit te doen? Dit kan gebruikt worden voor handhaving.
Ja, de gemeente heeft eerder aangegeven dit te gaan monitoren met behulp van verkeerstellingen. Concreet betekent dit dat er jaarlijks of om de 2 jaar tellingen worden uitgevoerd.
Per 1-1-2026 is het bovendien verplicht voor gemeenten om in de landelijke Centrale Voorzieningen Geluid Gegevens (CVGG) gegevens over verkeersintensiteiten, maximum snelheden en soorten wegdek te monitoren. Om de 5 jaar (of frequenter) dienen deze gegevens geactualiseerd te worden. De CVGG helpt zo om gegevens voor akoestisch onderzoek uit te wisselen en de geluidsproductie te monitoren.
F. Is er de bereidheid om in het geval de voorkeursroute niet beschikbaar is, het aantal vervoersbewegingen te verlagen tot een in overleg (verantwoord) af te spreken maximum?
De vraag kan gesteld worden aan bedrijven, maar dit kan niet afgedwongen worden. Provincie en gemeente vragen dit niet van de bedrijven. Los van Zevenellen wordt de Roermondseweg ingezet bij calamiteiten. Dit blijft zo. De Roermondseweg is een gebiedsontsluitingsweg.
4. Vergunningen
A. Welke milieucategorieën zijn er op Zevenellen en waar? En wat voor type bedrijven kunnen dit zijn?
Zoals de gemeenteraad op 25 juni 2013 besloten heeft, zijn op het Bedrijvenpark Zevenellen de milieucategorieën tot en met 5.2 toegestaan.
U kunt hier de lijst van bedrijfsactiviteiten bekijken.
Voor meer informatie kunt u terecht op de website Regels op de kaart - Omgevingsloket (overheid.nl). U kunt een adres ingeven, bijvoorbeeld Roermondseweg 57a, Haelen. Door te klikken op een locatie binnen het gebied van Zevenellen, komt u bij onderstaand scherm. Vervolgens kunt u onderaan links klikken op ‘Bedrijventerrein Haelen’.
U vindt niet wat u zoekt via deze link? Neem gerust contact op met BBPOmgeving of mevrouw L. Ponsen via het algemene nummer van de gemeente (0475) 85 90 00.
B. Hoe wordt het cumulatieve geurbeleid duidelijk gemaakt aan bedrijven?
De ontwikkelaars verwijzen in de koopovereenkomsten naar de geldende regels op Zevenellen. Op het moment dat een bedrijf een informatieverzoek indient bij de gemeente of provincie, wordt ook direct verwezen naar dit geurbeleid.
C. Welke bedrijven willen zich vestigen op het terrein van Zevenellen? Welke maatregelen treffen deze bedrijven op het gebied van milieu en uitstoot?
Graag verwijzen wij u naar de laatste presentatie aan de commissie fysiek op 24 oktober 2023. Tijdens elke presentatie werd een overzicht getoond van de potentiële vestigers. Dat overzicht is nog actueel met uitzondering van Ecoservice Europe. Ecoservice Europe, het bedrijf dat inmiddels ook een vergunning heeft, heeft definitief besloten zich niet te willen vestigen op Zevenellen.
D. Welke (juridische) mogelijkheden heeft de gemeente om tegemoet te komen aan de zorgen van de omwonenden en betrokkenen?
We begrijpen de zorgen van omwonenden, maar er ligt een objectief toetsingskader. Op 4 juni 2024 wordt een toelichting gegeven op dat toetsingskader. De weigeringsgronden komen hier ook nadrukkelijk aan de orde.
Wij vragen aan inwoners om uitdrukkelijk aan te geven waar ze zich zorgen over maken. We kunnen dan kijken of en wat we kunnen doen om te proberen de zorgen weg te nemen.
5. Bedrijven
A. Ligt de komst van Furec (RWE) al vast of kan dat nog worden tegengehouden?
De vestiging van Furec (RWE) is afhankelijk van de vergunningverlening door het bevoegd gezag. Voor RWE is dat de provincie. Er zijn diverse vergunningen nodig. Deze vergunningen zijn nog niet onherroepelijk, nog niet verleend of nog niet aangevraagd.
B. Waarom vestigt Furec zich niet in de nabijheid van Chemelot of de snelweg?
De locatie Zevenellen is om volgende reden gekozen voor het voorgenomen initiatief:
- Het bestemmingsplan is geschikt voor de genoemde activiteit qua ruimte en milieucategorie;
- Door de directe ligging aan de haven kan het aantal transportbewegingen en de daarmee gepaard gaande emissies en overlast zoveel mogelijk beperkt worden;
- FUREC wordt volledig geëlektrificeerd en heeft een industriële stroomaansluiting nodig. Op industrieterrein Zevenellen is een dergelijke voorziening aanwezig;
- De doelstelling FUREC sluit naadloos aan bij de ambities van de locatie Zevenellen ten aanzien van duurzaamheid en circulariteit.
De locatie Chemelot is voorbestemd voor chemische activiteiten waarbij gestreefd wordt naar optimale integratie en synergie van de verschillende activiteiten. Op de schaars beschikbare grond op Chemelot ligt een milieucategorie 5 en die dient als zodanig te worden ingevuld, ter versterking van het cluster chemie. Voor chemische initiatieven zijn de beschikbare locaties in Limburg/Nederland/Europa schaars en daarom zijn de vrije kavels op Chemelot voorbehouden aan dergelijke activiteiten.
Daarnaast ligt site Chemelot niet direct aan de haven. Afval pelletiseren op Chemelot, zou betekenen dat het transport van huisvuil/afval ook per as plaats zou moeten vinden. Daarmee wordt de pellet eenheid “land locked”.
Pelletiseren in de haven van Stein was geen optie omdat er geen 10 ha beschikbaar was voor de “pelletiseer installatie” en ook de benodigde E-aansluiting niet aanwezig was. Dit gold ook voor de andere onderzochte (haven)locaties in de euregio rondom Chemelot.
C. Vragen omtrent vergunningverlening Furec Palletfabriek Zevenellen
6. Toezicht en Handhaving
A. Hoe wordt de overlast transparant en meetbaar naar de omgeving toe? Hoe werkt handhaving?
Niet duidelijk is of er overlast ontstaat. En voor elk aspect zoals lucht, geluid, verkeer, enz. … wordt dit op een andere manier gecontroleerd. Het kan zijn dat er controlemetingen worden gevraagd bij de start, dat er periodiek gemeten moet worden of dat er verkeerstellingen uitgevoerd worden.
Op het moment dat handhaving aan de orde is als gevolg van klachten of een algemene controle wordt er door het bevoegd gezag actie ondernemen. Handhaving wordt opgepakt conform ons VTH-beleid en de Landelijke Handhavingsstrategie (LHS).
In 2019 is de commissie fysiek ook geïnformeerd over de brief van de provincie inzake vragen over handhaving. De vraag van de gemeenteraad was destijds om privaatrechtelijke afspraken te maken met de bedrijven. Hieronder vindt u opnieuw een uitsnede uit deze brief.
…
In de verleende omgevingsvergunning voor Coöperatie 7LL en de nog te verlenen omgevingsvergunning voor andere initiatieven zijn en zullen alle relevante milieuaspecten op basis van vigerende wet en regelgeving (worden) afgewogen en zal worden opgenomen hoe een zo hoog mogelijk niveau van bescherming van het milieu, en dus ook de omgeving, wordt bereikt. Om dit te kunnen bereiken wordt sowieso uitgegaan en voorgeschreven dat binnen een inrichting Beste Beschikbare Technieken (BBT) worden toegepast. Daarbij wordt onder andere (indien relevant) getoetst aan het geurbeleid van de gemeente Leudal, de 50 dB(A) geluidzone rondom het industrieterrein Zevenellen, grenswaarden op het gebied van luchtkwaliteit en de wettelijke kaders voor (externe) veiligheid en volksgezondheid.
Verder worden aan een omgevingsvergunning voorschriften verbonden, die nodig zijn om de nadelige gevolgen die een inrichting voor het milieu kan veroorzaken, te voorkomen of, indien dat niet mogelijk is, zoveel mogelijk te beperken en ongedaan te maken. Dit betekent dat indien in de vergunning doelvoorschriften (normen) zijn opgenomen, net als een meetverplichting om aan te tonen dat wordt voldaan aan de normstelling. Zo zijn in de door GS op 7 november 2019 verleende fase 1 omgevingsvergunning aan Coöperatie 7LL (mestverwerker) onder andere normen opgenomen voor geur en geluid met een bijbehorende meetverplichting. Wij gaan ervan uit en zien er stevig op toe dat in de praktijk aan de normen wordt voldaan en daarom van ontoelaatbare hinder geen sprake kan en mag zijn.
Voor wat betreft het toezicht en handhaving van alle door GS verleende omgevingsvergunningen volgen wij het provinciale handhavingsbeleid, en de daarvan deel uitmakende Landelijke Handhavingsstrategie (LHS). Dit betekent concreet dat vanaf de start van de bouwwerkzaamheden van een vergund bedrijf toezicht zal worden gehouden en indien nodig handhavend zal worden opgetreden met de wettelijke (bestuursrechtelijke) middelen die ons ter beschikking staan. Ook bij het operationeel zijn van een bedrijf zal regelmatig (on)aangekondigd toezicht worden gehouden op het naleven van de vergunning(voorschriften) en indien nodig handhavend worden opgetreden. Ook naar aanleiding van eventueel te ontvangen klachten of handhavingsverzoeken vanuit de omgeving zullen uiteraard controles worden uitgevoerd.
Door het stringent volgen van de LHS kiezen wij bij toezicht en handhaving van alle vergunde bedrijven waarvoor GS bevoegd gezag is, voor één uniforme aanpak; afzonderlijke afspraken per bedrijf over hoe te handelen indien bij toezicht een overtreding wordt vastgesteld zijn dan ook niet aan de orde.
…
B. Is de gemeente bereid metingen op uitstoot en geluid uit te voeren rondom het bedrijventerrein? Zo ja, bent u het met ons eens dat monitoren en meten impliceert ook (duidelijke) verantwoording afleggen en handhaven (handhavingsprotocol afspreken)!
Wij onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om aan te sluiten bij Grenzeloos Meten van Noord-Limburg. Dit loopt intern in het kader van het Schone Lucht Akkoord.
Voorlopig is er nog geen bestuurlijk standpunt over het aansluiten bij Grenzeloos Meten.
Maar zoals wij eerder hebben medegedeeld aan de commissie fysiek en toegelicht hebben op de plenaire bijeenkomsten, worden deze eventuele metingen niet gebruikt om te handhaven. Het is niet dat wij tegen meten zijn, maar het college maakt zich wel zorgen over de verwachtingen en het doel om te gaan meten. Vandaar dat het college eerder ook heeft medegedeeld aan de gemeenteraad wat de (on)mogelijkheden zijn en wat de kosten zijn (commissievergadering 31 januari 2023 en motie 2021-60).
7. Communicatie
A. Wordt er met alle betrokkenen naar tevredenheid gecommuniceerd?
Als gemeente willen we open en transparant communiceren over potentiële vestigers, thema’s en werkzaamheden. De manier waarop we dat doen kan van onderwerp tot onderwerp verschillen. En daarnaast passen we ons graag aan op het moment dat behoefte is aan een andere aanpak.
Op dit moment kiezen we er voor om minimaal twee keer per jaar een openbare informatiebijeenkomst te organiseren. De thema’s voor deze bijeenkomsten worden door betrokkenen aangeleverd. Minimaal twee keer per jaar willen we in de commissievergadering fysiek in gesprek over de onderwerpen die worden aangedragen. Ook worden bedrijven geadviseerd om bij de aanvraag omgevingsvergunning een omgevingsdialoog te voeren. Wordt er afgeweken van het bestemmingsplan (nu onderdeel tijdelijk omgevingsplan), dan zijn bedrijven verplicht een omgevingsdialoog te voeren. Betrokkenen krijgen tevens de kans om individueel hun vragen of opmerkingen te bespreken in een maandelijks inloopspreekuur.
B. Hoe weten omwonenden dat hun zorgen serieus genomen worden?
Zorgen van inwoners worden serieus genomen. Dat is één van de redenen waarom we extra inzetten op de zorgvuldige toetsing van vergunningsaanvragen en hiervoor een extern onafhankelijk bureau inschakelen. Dit geldt zowel voor de gemeentelijke als voor de provinciale inrichtingen. Onder punt 9 wordt aangegeven hoe we omwonenden informeren.
C. Wat wordt er met de suggesties van derden gedaan?
Zie vraag 1. Er zijn diverse extra opdrachten uitgezet op gebied van verkeer.
Ook op vlak van groen en hemelwaterberging zijn er suggesties gedaan door inwoners. Deze suggesties zijn verwerkt in de plannen. Graag verwijzen wij u hiervoor ook naar de nieuwsbrieven van OML over Zevenellen via onderstaande link.
D. Hoe worden de zorgen, vragen en suggesties van bewoners op de Peter Schreursweg beoordeeld en teruggekoppeld?
De zorgen en vragen van de bewoners aan de Peter Schreursweg zijn meegenomen in de verkeersbesluiten van de rotondes en in de beantwoording van de zienswijzen tegen deze verkeersbesluiten. Onderdeel van één van de ontwerpverkeersbesluiten is namelijk ook het vrachtwagenverbod op de Peter Schreursweg.
Er is intern ook gekeken om de onderdelen die betrekking hebben op de Peter Schreursweg naar voor te trekken, maar vanuit de integraliteit is uiteindelijk toch besloten om ze samen op te pakken.
E. Is het een idee om periodiek een inloopuur te organiseren, waar mensen hun verhaal kunnen doen en wat te horen krijgen over actuele ontwikkelingen?
Als reactie op deze vraag is besloten om een inloopspreekuur te organiseren. Het is een pilot voor 6 maanden. Na deze 6 maanden evalueren we of we een toegevoegde waarde zien en of er voldoende animo voor is.
Het inloopspreekuur vindt maandelijks plaats op de eerste dinsdag van de maand van 16.30 uur tot 17.30 uur in het gemeentehuis. Dit wordt bekendgemaakt via onze website en nieuwsbrief.
F. Krijgen inwoners inzicht in het proces en is bekend wanneer en in welke hoedanigheid zij kunnen en mogen reageren.
In 2022-2023 is er een infographic door OML opgesteld ‘Samen van idee naar realisatie’. Deze infographic staat ook op de website van OML en is nog steeds van toepassing. Er wordt wel geïnventariseerd in de loop van 2024 of we nieuwe begrippen uit de Omgevingswet moeten toevoegen.
Bouwplannen moeten getoetst worden aan de bebouwingsbepalingen van het bestemmingsplan (nu opgenomen in het tijdelijke omgevingsplan).
Het zonebeheersplan (geluidsnormen) zorgt ervoor dat veel bedrijfsactiviteiten inpandig moeten plaatsvinden.
Zevenellen kan niet volledig omsloten worden door een muur met aansluitend bedrijfsgebouwen. Er ligt namelijk een weg tussen het spoor en de bedrijfskavels. Bedrijven kunnen op de kavels zelf zorgen voor een akoestische wand, maar ze zullen zich daarbij moeten houden aan de bebouwingsbepalingen in het omgevingsplan.
De vraag over welk effect een dergelijke muur heeft en hoe hoog deze muur dan moet zijn, is zonder onderzoeken niet te beantwoorden.
De gemeente ziet geen mogelijkheid om ProRail mee te laten betalen aan deze muur. Het is niet de verantwoordelijkheid van ProRail om een muur te bouwen rondom het bedrijventerrein.
Meer informatie
Op de website van OML staat ook een overzicht met veel gestelde vragen en antwoorden omtrent Bedrijvenpark Zevenellen.
Bekijk de veelgestelde vragen en antwoorden op de website van OML
Informatieborden zetten natuur en geschiedenis van Zevenellen in de schijnwerpers
Het bedrijvenpark Zevenellen in Leudal is volop in ontwikkeling. Midden in dit (toekomstige) bedrijvige gebied ligt een groene parel: ‘De groene Long’. OML plaatste hier onlangs twee informatieve borden die meer vertellen over de rijke geschiedenis en de bijzondere natuur van dit gebied.
Groene oase
De ‘groene long’ is een mooie, groene oase midden in een (toekomstig) industrieel en bedrijvig gebied. Het is een fijne plek voor een korte wandeling, bijvoorbeeld tijdens de lunchpauze of voor nieuwe inspiratie. Zowel voor werknemers op het terrein als ook omwonenden en bezoekers een interessante en mooie plek om lekker te wandelen.
Op twee plekken in de groene Long staan informatieve borden. Deze borden nemen u met interessante en leuke weetjes mee in geschiedenis en de natuur van dit gebied
- Het bord aan de zuidkant van de groene long vertelt over de geschiedenis van het terrein. De grote Maascentrale en de Willem-Alexandercentrale (beide energiefabrieken) speelden een zeer belangrijke rol in de groei van de omliggende dorpen.
- Het bord aan de noordkant van de groene long zoemt in op de flora en fauna in het gebied. Wist u dat er zeer enthousiaste bevers vertoeven in het gebied? En dat patrijzen hier graag uitrusten op hun vlucht naar het zuiden? U leest er meer over op de borden.
Komt u een rondje wandelen?
Wij nodigen u van harte uit om zelf te komen ontdekken wat dit gebied te bieden heeft. Het zal u verrassen hoe de natuur, het verleden én heden hand in hand gaan op dit stukje Zevenellen. Een rondje ‘groene Long’ is ongeveer 25 minuten wandelen.