Bijzondere bijstand

Wat is het?

Als u bijzondere maar noodzakelijke kosten heeft die u niet zelf kunt betalen, kunt u bijzondere bijstand aanvragen. Denk hierbij aan kosten voor rechtsbijstand, alarmering, warme maaltijden, budgetbeheer, bewindvoerderskosten etc.

Of u bijzondere bijstand krijgt, hangt af uw inkomen en bezittingen zoals uw auto en spaargeld.  

Bijzondere bijstand is niet alleen voor mensen met een bijstandsuitkering

Iedereen kan bijzondere bijstand aanvragen. De regeling is ook voor inwoners die een laag loon, pensioen of een ander soort uitkering ontvangen. Wel geldt: hoe hoger uw inkomen (en meer draagkracht), hoe minder bijzondere bijstand. In het algemeen geldt dat u geen draagkracht heeft als u een inkomen heeft op bijstandsniveau. De gemeente kijkt ook naar het inkomen en vermogen van uw overige gezinsleden.

Wat zijn de voorwaarden voor de bijzondere bijstand?

De voorwaarden om in aanmerking te komen voor bijzondere bijstand zijn onder andere:

  • U bent 18 jaar of ouder
  • U woont in de gemeente Leudal
  • U bent Nederlander of wordt hiermee gelijkgesteld
  • U heeft een laag inkomen (meer uitleg bij ‘wat is een laag inkomen’)
  • U heeft weinig vermogen (meer uitleg bij ‘wat zijn de vermogensgrenzen’)
  • U kunt de bijzondere kosten niet zelf betalen
  • De kosten zijn noodzakelijk
  • De kosten zijn ontstaan door bijzondere omstandigheden
  • Er is geen sprake van een voorliggende voorziening waaruit de kosten betaald (kunnen) worden
  • U heeft niet kunnen reserveren voor deze kosten.

 U kunt geen bijzondere bijstand aanvragen voor normale kosten als dagelijkse boodschappen, kleding en huur.

Wanneer heeft of bent u een partner?

Bijzondere bijstand moet u samen met uw partner aanvragen.

U bent of heeft een partner voor de bijzondere bijstand als u:

  • getrouwd of geregistreerd partners bent; of
  • op hetzelfde adres woont en:
  • samen een huishouden heeft;
  • ex-echtgenoten of ex-partners bent;
  • samen een kind heeft;
  • het kind van uw partner heeft erkend of uw partner uw kind heeft erkend; of
  • ergens anders als partners geregistreerd staat, bijvoorbeeld bij de Belastingdienst of als        meeverzekerde bij een zorgverzekering.

Wat is een laag inkomen?

De gemeente Leudal verstrekt bijzondere bijstand voor inwoners die een laag inkomen hebben. Inwoners die een inkomen hebben dat lager is dan 130% van de geldende bijstandsnorm, hebben geen draagkracht. Voor sommige periodieke kosten, zoals woonkostentoeslag geldt een inkomen tot 100% van de bijstandsnorm.

De bijstandsnormen vindt op Rijksoverheid bij de onderwerpen 'Wanneer heb ik recht op bijstand?' en 'Wat is de bijstandsnorm?'.  

Om de hoogte van de bijzondere bijstand vast te stellen, moeten we uw draagkracht berekenen. De draagkracht is het bedrag dat iemand van zijn inkomen eventueel zelf kan bijdragen. 

Hoe berekenen we de draagkracht?

De draagkracht bijzondere bijstand is het bedrag dat u zelf moet betalen voor bijzondere bijstand.

Als de kosten waarvoor u bijzondere bijstand aanvraagt hoger zijn dan uw draagkracht, dan krijg u dat gedeelte vergoed. Hieronder staan wij hoe we de draagkracht berekenen:

  • Als u tot 130% van de bijstandsnorm ontvangt, heeft u geen draagkracht en hoeft u niets bij te dragen.
  • Bij een inkomen tussen 130-150% van de bijstandsnorm geldt wel draagkracht. We tellen de helft van uw inkomen tussen de 130 en 150% mee als draagkracht.
  • Bij een inkomen dat hoger is dan 150% wordt al uw inkomen boven de 150% meegeteld als draagkracht.

Hoe hoog zijn de vermogensgrenzen?

Informatie over het begrip ‘vermogen’ en de geldende vermogensgrenzen vindt u op de website van de  Rijksoverheid bij het onderwerp 'Wanneer heb ik recht op bijstand?'.  

Als uw vermogen hoger is dan de vermogensgrens, wordt dat meerdere volledig meegenomen in de berekening van de draagkracht. Mogelijk krijgt u dan geen of een gedeeltelijke vergoeding. 

Kostensoorten bijzondere bijstand

Tegemoetkoming aanvullende zorgverzekering

De gemeente Leudal verstrekt geen bijzondere bijstand voor medische kosten. Ter compensatie hiervan kunt u een ‘tegemoetkoming aanvullende zorgverzekering’ aanvragen. De ‘tegemoetkoming aanvullende zorgverzekering’ bedraagt € 20,- per volwassene per maand.

Met hulp van dit bedrag kunt u een passende aanvullende zorgverzekering naar uw wensen en/of behoeften afsluiten. Hiermee kunt u dan ziektekosten vergoed krijgen uit het verzekeringspakket.

U hoeft hiervoor geen bewijsstukken in te leveren.

Kosten beschermingsbewindvoering, curator of mentor

Als u gebruik wilt maken van bewindvoering, een curator, of mentor moet u daarvoor kosten betalen. In het begin betaalt u de ‘aanvangswerkzaamheden’, dat zijn onder andere de kosten van het intakegesprek en de griffierechten. Daarna betaalt u iedere maand een eigen bijdrage. Voor al deze kosten kunt u mogelijk bijzondere bijstand krijgen.

Bewijsstukken die u nodig heeft

  • De beschikking van de rechtbank in verband met bewindvoering
  • De factuur of nota(‘s) van de bewindvoerder

Kosten rechtsbijstand

Heeft u juridische hulp nodig? Inwoners met een laag inkomen kunnen gebruik maken van gesubsidieerde rechtsbijstand. Gesubsidieerde rechtsbijstand noemen we een toevoeging. Als u een toevoeging krijgt, betaalt de overheid een deel van de kosten voor de mediator of advocaat. Het andere deel betaalt u zelf. Dit noemen we de eigen bijdrage. U heeft alleen mogelijk recht op bijzondere bijstand voor de eigen bijdrage als u geen beroep kan doen op een andere uitkering of regeling die de kosten vergoedt. Voor de bijzondere bijstand voor rechtsbijstand is het verplicht dat u een Toevoeging bij de Raad van Rechtsbijstand heeft aangevraagd en gekregen.

Bewijsstukken die u nodig heeft

  • Nota van de kosten (i.v.m. rechtsbijstand)
  • Brief toekenning toevoeging door Raad van Rechtsbijstand (i.v.m. rechtsbijstand)

Meerkosten warme maaltijdvoorziening

Als u vanwege uw leeftijd of handicap bent aangewezen op de (warme) maaltijdvoorziening, dan kunt u recht hebben op bijzondere bijstand voor de meerkosten van maaltijdvoorziening. Meerkosten zijn de kosten die u door uw persoonlijke situatie méér kwijt bent aan maaltijden dan algemeen gebruikelijk is.

U en uw kosten moeten dan wel aan de voorwaarden voldoen. Voor de vaststelling van de bijstand gaan wij uit van de tabellen voor de kosten van voeding zoals genoemd in de prijzengids van het Nibud.

Bewijsstukken die u nodig heeft

  • Nota(‘s) van de kosten
  • Medische verklaring noodzakelijkheid kosten (niet ouder dan een half jaar)

Kosten budgetbeheer

Als u problemen hebt met het beheren van uw inkomsten en uitgaven, kan budgetbeheer een uitkomst zijn. Tijdens het budgetbeheer houdt de beheerder uw financiën bij en betaalt op tijd uw rekeningen.

Voor de kosten van een bij de brancheorganisatie aangesloten budgetbeheerder kunt u bijzondere bijstand aanvragen.

Bewijsstukken die u nodig heeft

  • Contract budgetbeheer met ingangsdatum
  • Nota’s budgetbeheer

 Abonnementskosten alarmering

Moet u gebruik maken van personenalarmering? Dan kunt u de abonnementskosten vergoed krijgen vanuit de bijzondere bijstand. U moet beschikken over een verklaring van een medisch specialist waarom alarmering voor u noodzakelijk is.

Bewijsstukken die u nodig heeft

  • Nota(‘s) van de kosten
  • Medische verklaring noodzakelijkheid kosten (niet ouder dan een half jaar)

 Andere bijzondere en noodzakelijke kosten

In het online formulier staan de meest voorkomende kosten waarvoor bijzondere bijstand wordt aangevraagd. Wilt u weten of u in aanmerking komt voor andere bijzondere kosten?

Neem dan voordat u aanvraagt eerst contact op met de medewerker bijzondere bijstand via telefoonnummer (0475) 85 90 00 of via email bijzonderebijstand@leudal.nl. Zo krijgt u meer informatie en weet u beter waar u aan toe bent.

Bewijsstukken die u nodig heeft

Bij het aanvragen van andere kosten u altijd bewijsstukken van de kosten bij de aanvraag doen. Daarnaast moet u goed aangeven waarom u de kosten aanvraagt en per wanneer.

Datum bijzondere bijstand aanvragen

U vraagt bijzondere bijstand meestal aan per de datum dat u de aanvraag indient of vóórdat u de kosten maakt. Vraagt u achteraf bijzondere bijstand aan, omdat het niet anders kon? Leg dit dan duidelijk uit in uw aanvraag. Mogelijk ontvangt u dan toch bijzondere bijstand. Het gaat dan om de datum waarop bijvoorbeeld de kantonrechter een uitspraak heeft gedaan. Afhankelijk van de kostensoort kunnen we in sommige situaties bijzondere bijstand verstrekken voor kosten die tot 12 maanden geleden zijn gemaakt. 

Regel op tijd de bewijsstukken voor uw aanvraag

Wanneer u een aanvraag doet voor bijzondere bijstand, maar u geen bijstandsuitkering ontvangt dan hebben wij meer gegevens van u nodig om uw verzoek te beoordelen.

Zorgt u er voor dat u alle gegevens indient die worden gevraagd? Dan kunnen wij uw aanvraag eerder behandelen.

Tijdens de online aanvraag kunt u de bewijsstukken uploaden. Zorg daarom dat u de bewijsstukken al heeft verzameld voordat u uw aanvraag start.

Tips:

  • zorg ervoor dat u deze bestanden digitaal klaar heeft staan. Zo kunt u ze gemakkelijk invoegen (uploaden) tijdens het digitale aanvraagproces.
  • geef deze bestanden ook een duidelijke naam. Bijvoorbeeld: kopie ID-bewijs, salarisstrook of uitkeringsspecificatie.

 Welke bewijsstukken, en hoeveel, is afhankelijk van uw situatie. Hieronder ziet u een opsomming van mogelijke bewijsstukken die worden gevraagd.

Bewijsstukken bij aanvragers met bijstandsuitkering

U hoeft geen gegevens over uw inkomen en/of vermogen aan te leveren. Wel moet u er voor zorgen dat alle bewijsstukken van en over de kosten bij de aanvraag doet. Daarmee voorkomt u dat wij de aanvraag niet kunnen behandelen.

Bewijsstukken bij aanvragers met een lopende draagkrachtperiode

U heeft een ander inkomen dan een bijstandsuitkering. U heeft van de gemeente Leudal een brief gekregen waarin staat dat uw draagkracht en de draagkrachtperiode is vastgesteld. De kosten waarvoor u bijzondere bijstand aanvraagt, vallen binnen deze periode.

U hoeft dan geen nieuwe gegevens over uw inkomen en/of vermogen aan te leveren. Wel moet u er voor zorgen dat alle bewijsstukken van en over de kosten bij de aanvraag doet. Daarmee voorkomt u dat wij de aanvraag niet kunnen behandelen.

Bewijsstukken bij aanvragers zonder bijstandsuitkering

Afhankelijk van uw persoonlijke situatie kan er tijdens uw aanvraag om meer of minder bewijsstukken worden gevraagd. We hebben de gegevens die wij opvragen voor u hieronder op een rijtje gezet:

Inkomsten:

Bewijsstukken van uw inkomen moeten gaan over de laatste volle maand. Het gaat over de inkomsten van u en uw eventuele partner:

  • Loonstrook/loonstroken bij vaste inkomsten.
    Bij wisselende inkomsten: loonstroken van de laatste 3 maanden;
  • Recente jaarrekening/aangifte omzetbelasting (bij zelfstandigen);
  • Uitkeringsspecificatie(s) van WAO, WIA, Ziektewet, WW, Wajong enz.;
  • Specificatie(s) uitkering AOW, pensioen en/of lijfrente-uitkering;
  • Bewijsstuk(ken) overige inkomsten zoals inkomsten uit studiefinanciering of verhuur.
  • Bankafschrift overboeking alimentatie of kopie echtscheidingsconvenant;
  • Bankafschrift overboeking kinderalimentatie of kopie ouderschapsplan;
  • Beschikking (laatste voorlopige aanslag) heffingskortingen Belastingdienst;
  • Beschikking van de kantonrechter over bewindvoering en/of uitgesproken WSNP
  • Laatste overzicht van de berekening van het Vrij te laten bedrag (VTLB)

 Vermogen:

Hieronder staat een overzicht van mogelijke aanvullende bewijsstukken van u, uw eventuele partner en van uw kinderen tot 18 jaar.

  • De bankafschriften van alle bank- en spaarrekeningen van uzelf, uw eventuele partner en kinderen   jonger dan 18 jaar. Gebruik hiervoor bij voorkeur Pdf-prints uit internetbankieren.
  • Ben u zelfstandig ondernemer (geweest)? Dan dient u ook afschriften van de zakenrekening aan te leveren.
    De prints of afschriften omvatten een periode van minimaal 3 maanden voorafgaand aan de datum dat u de aanvraag hebt ingediend. Dit geldt voor alle aanwezige rekeningen van u, uw partner en uw kinderen tot 18 jaar. Op de prints moet het saldo en het rekeningnummer duidelijk zichtbaar zijn.
  • Bewijsstuk(ken) ander vermogen/eigendommen (bijvoorbeeld auto, boot, caravan, sieraden, schilderijen, aandelen, beleggingen, lijfrenten, levensverzekering, onroerend goed buitenland):
  • Bewijsstukken van uw schulden mét aflossingsverplichting

Worden uw gegevens gecontroleerd?

Ja, de gemeente kan zowel bij de aanvraag als achteraf uw gegevens controleren. De gemeente mag bij andere instanties en personen informatie over u en uw partner opvragen die relevant is voor de regeling.

Op die manier kan de gemeente controleren of u recht heeft op de bijzondere bijstand en zorgt de gemeente dat de bijdrage bij de mensen terecht komt voor wie hij bedoeld is.

We vertrouwen erop dat u bij uw aanvraag alle informatie volledig en juist doorgeeft. Dan voorkomt u dat u het bedrag moet terugbetalen.

Aanvraag indienen

U kunt de aanvraag online doen met uw DigiD. Heeft u een partner? Dan doet u de aanvraag samen. Uw partner moet ook DigiD hebben. Bij de vragen die u invult staat welke bewijsstukken u mee moet sturen. 

U kunt bewijsstukken uploaden en vervolgens toevoegen aan de aanvraag. Nadat u de aanvraag heeft verstuurd, nemen we uw aanvraag in behandeling en ontvangt u per e-mail een bevestiging van uw aanvraag.

U ontvangt binnen 8 weken het besluit op uw aanvraag (de beschikking). De uitbetaling vindt binnen 2 weken plaats nadat het besluit is genomen.  

>>Start hier uw aanvraag Bijzondere bijstand

Heeft u een vraag? Wij helpen u graag!

Twijfelt u of u in aanmerking komt voor bijzondere bijstand? Neem dan contact op met de medewerker bijzondere bijstand via email: bijzonderebijstand@leudal.nl of bel ons via telefoonnummer 0475 - 85 90 00.

Hulp nodig bij de aanvraag bijzondere bijstand actief bonus?

Dat kan. De gemeente helpt u graag en wel op drie manieren:

  • U kunt telefonische hulp krijgen bij het invullen van het online aanvraagformulier. Bel daarvoor op werkdagen met de gemeente via 0475-85 90 00;
  • Als u digitaal minder behendig bent, kunt u een uitgeprint formulier aanvragen bij de gemeente. Dat kan via bijzonderebijstand@leudal.nl of op werkdagen via telefoonnummer 0475-85 90 00;
  • U kunt ook terecht voor hulp bij het invullen bij 't Vraagpunt. 't Vraagpunt is een samenwerking tussen gemeente Leudal en welzijnsorganisatie Synthese. 't Vraagpunt is op werkdagen bereikbaar via vraagpunt@synthese.nl of per telefoon via 0475-74 51 38.

Locaties en openingstijden ‘t Vraagpunt

  • Woensdag | 14.00 uur - 16.00 uur
    • Bibliocenter Heythuysen, in de Neerakker 2a- Heythuysen
  • Donderdag | 10.00 uur - 12.00 uur
    • Mens Ontwikkel Bedrijf, graaf van Loonlaan 2a - Heythuysen
  • Elke 2e zaterdag van de maand | 14.00 uur - 16.00 uur
    • Meeting Point de Nassaurie, Nassauplein 10-12 - Grathem

Hulp bij geldzaken nodig?

Heeft u moeite om uw rekeningen te betalen? Of heeft u schulden? We kunnen u helpen!

Op de webpagina Hulp bij geldzaken en schulden vindt u meer informatie hierover.

Ook kunt u direct contact opnemen met PLANgroep via telefoonnummer 0345-479779 of stuur een mail naar leudal@plangroep.nl.

Of kijk op webloket.plangroep.nl/leudal welke hulp of begeleiding u kunt krijgen.

Hulp bij urgente nood voor inwoners

Zit u (bijna) in financiële nood? Een hulp- of dienstverlener kan dan voor u een aanvraag doen bij Stichting Urgente Noden Midden-Limburg (SUN Midden-Limburg). Als andere loketten gesloten blijven, bieden zij een financiële bijdrage, een bijdrage in natura of een renteloze lening uit het Sociaal Leenfonds.

Kijk hiervoor op https://sunmidden-limburg.nl/