Bijzondere bijstand
Wat is het?
Als u bijzondere maar noodzakelijke kosten heeft die u niet zelf kunt betalen, kunt u bijzondere bijstand aanvragen. Denk hierbij aan kosten voor rechtsbijstand, alarmering, warme maaltijden, budgetbeheer, bewindvoerderskosten etc.
Of u bijzondere bijstand krijgt, hangt af uw inkomen en bezittingen zoals uw auto en spaargeld.
Bijzondere bijstand is niet alleen voor mensen met een bijstandsuitkering
Iedereen kan bijzondere bijstand aanvragen. De regeling is ook voor inwoners die een laag loon, pensioen of een ander soort uitkering ontvangen. Wel geldt: hoe hoger uw inkomen (en meer draagkracht), hoe minder bijzondere bijstand. In het algemeen geldt dat u geen draagkracht heeft als u een inkomen heeft op bijstandsniveau. De gemeente kijkt ook naar het inkomen en vermogen van uw overige gezinsleden.
Wat zijn de voorwaarden voor de bijzondere bijstand?
De voorwaarden om in aanmerking te komen voor bijzondere bijstand zijn onder andere:
- U bent 18 jaar of ouder
- U woont in de gemeente Leudal
- U bent Nederlander of wordt hiermee gelijkgesteld
- U heeft een laag inkomen (meer uitleg bij ‘wat is een laag inkomen’)
- U heeft weinig vermogen (meer uitleg bij ‘wat zijn de vermogensgrenzen’)
- U kunt de bijzondere kosten niet zelf betalen
- De kosten zijn noodzakelijk
- De kosten zijn ontstaan door bijzondere omstandigheden
- Er is geen sprake van een voorliggende voorziening waaruit de kosten betaald (kunnen) worden
- U heeft niet kunnen reserveren voor deze kosten.
U kunt geen bijzondere bijstand aanvragen voor normale kosten als dagelijkse boodschappen, kleding en huur.
Wanneer heeft of bent u een partner?
Bijzondere bijstand moet u samen met uw partner aanvragen.
U bent of heeft een partner voor de bijzondere bijstand als u:
- getrouwd of geregistreerd partners bent; of
- op hetzelfde adres woont en:
- samen een huishouden heeft;
- ex-echtgenoten of ex-partners bent;
- samen een kind heeft;
- het kind van uw partner heeft erkend of uw partner uw kind heeft erkend; of
- ergens anders als partners geregistreerd staat, bijvoorbeeld bij de Belastingdienst of als meeverzekerde bij een zorgverzekering.
Aanvraag indienen
U kunt de aanvraag online doen met uw DigiD. Heeft u een partner? Dan doet u de aanvraag samen. Uw partner moet ook DigiD hebben. Bij de vragen die u invult staat welke bewijsstukken u mee moet sturen.
U kunt bewijsstukken uploaden en vervolgens toevoegen aan de aanvraag. Nadat u de aanvraag heeft verstuurd, nemen we uw aanvraag in behandeling en ontvangt u per e-mail een bevestiging van uw aanvraag.
U ontvangt binnen 8 weken het besluit op uw aanvraag (de beschikking). De uitbetaling vindt binnen 2 weken plaats nadat het besluit is genomen.
Heeft u een vraag? Wij helpen u graag!
Twijfelt u of u in aanmerking komt voor bijzondere bijstand? Neem dan contact op met de medewerker bijzondere bijstand via email: bijzonderebijstand@leudal.nl of bel ons via telefoonnummer 0475 - 85 90 00.
Hulp nodig bij de aanvraag bijzondere bijstand actief bonus?
Dat kan. De gemeente helpt u graag en wel op drie manieren:
- U kunt telefonische hulp krijgen bij het invullen van het online aanvraagformulier. Bel daarvoor op werkdagen met de gemeente via 0475-85 90 00;
- Als u digitaal minder behendig bent, kunt u een uitgeprint formulier aanvragen bij de gemeente. Dat kan via bijzonderebijstand@leudal.nl of op werkdagen via telefoonnummer 0475-85 90 00;
- U kunt ook terecht voor hulp bij het invullen bij 't Vraagpunt. 't Vraagpunt is een samenwerking tussen gemeente Leudal en welzijnsorganisatie Synthese. 't Vraagpunt is op werkdagen bereikbaar via vraagpunt@synthese.nl of per telefoon via 0475-74 51 38.
Locaties en openingstijden ‘t Vraagpunt
- Woensdag | 14.00 uur - 16.00 uur
- Bibliocenter Heythuysen, in de Neerakker 2a- Heythuysen
- Donderdag | 10.00 uur - 12.00 uur
- Mens Ontwikkel Bedrijf, graaf van Loonlaan 2a - Heythuysen
- Elke 2e zaterdag van de maand | 14.00 uur - 16.00 uur
- Meeting Point de Nassaurie, Nassauplein 10-12 - Grathem