Formulier afsluiten
Formulier opnieuw starten

Aanvraag individuele inkomenstoeslag

Voortgang
1%

Toelichting

Een individuele inkomenstoeslag is een tegemoetkoming voor mensen die een lange tijd van een laag inkomen moeten leven. U kunt 1 keer per 12 maanden een individuele inkomenstoeslag ontvangen. Hieraan zijn een aantal voorwaarden verbonden. Deze gelden voor u én voor uw eventuele partner*

U kunt in aanmerking komen voor de individuele inkomenstoeslag als:

  • u 21 jaar of ouder bent en nog geen AOW krijgt
  • uw inkomen in de laatste 24 maanden niet hoger was dan de bijstandsnorm
  • u niet te veel vermogen heeft, zoals spaargeld of bezit
  • u aantoonbaar geen zicht heeft op inkomensverbetering

* U bent partners als u: 

  • getrouwd of geregistreerd partners bent; of 
  • op hetzelfde adres woont en:
    • samen een huishouden heeft;
    • ex-echtgenoten of ex-partners bent;
    • samen een kind heeft;
    • u het kind van uw partner heeft erkend of uw partner uw kind heeft erkend; of 
    • ergens anders als partners geregistreerd staat, bijvoorbeeld bij de Belastingdienst of als meeverzekerde bij een zorgverzekering. 

Met dit formulier vraagt u een individuele inkomenstoeslag aan. 

Bijlagen

Om de aanvraag volledig in te kunnen dienen bent u verplicht om diverse bijlagen te uploaden. Zorg ervoor dat u deze documenten digitaal klaar heeft staan zodat u ze gemakkelijk kunt uploaden tijdens het aanvraagproces. 

Tip: zorg dat u de bestanden een herkenbare naam geeft zoals 'salarisstrook', 'ID-kaart' of 'overzicht uitkering'.

Toegestane formaten zijn: .bmp, .doc, .docx, .gif, .jpg, .jpeg, .msg, .odf, .odt, .ods, .pdf, .png, .pptx, .txt, .xls, .xlsx

DigiD

DigiD logo

Dit formulier maakt verplicht gebruik van DigiD. Houd u DigiD-inlogcode bij de hand. Heeft u nog geen DigiD? Kijk dan voor meer informatie en aavragen op www.digid.nl

Heeft u een partner, dan dient deze partner ook met DigiD te ondertekenen.

PS: Bent u gemachtigde (bijvoorbeeld beheerder of zaakvoerder) en wilt u deze declaratie indienen namens uw cliënt, dan kunt u geen gebruik maken van dit formulier. Dit formulier ondersteunt het gebruik van de DigiD-machtiging nog niet.

Neem dan contact op met het team Uitvoering Social Domein van de gemeente via info@leudal.nl of 0475 - 85 90 00.

Er volgen nu eerst een aantal vragen om te bepalen of u aan de uitgangspunten van de regeling voldoet.