Bijzondere bijstand is een vergoeding voor extra kosten die u zelf niet kunt betalen. U heeft bijvoorbeeld elke maand kosten voor bewindvoering of u moet een eigen bijdrage betalen voor een advocaat. De gemeente bepaalt of u bijzondere bijstand krijgt. Hierbij kijkt de gemeente naar uw individuele omstandigheden en financiële situatie.
U krijgt geen bijzondere bijstand als u voldoende inkomen of spaargeld heeft. Er gelden namelijk inkomensgrenzen en vermogensgrenzen.
De regels voor u zelf (en uw eventuele partner):
- U woont in de gemeente Leudal.
- U bent 18 jaar of ouder.
- U bent Nederlander. Of u heeft een geldige verblijfsvergunning.
Bijzondere bijstand is niet beperkt tot mensen met een bijstandsuitkering. Wel gaat het om mensen met een laag inkomen (niet meer dan 130% bijstandsnorm). Voor bijzondere bijstand gelden een aantal voorwaarden:
- De kosten zijn noodzakelijk.
- De kosten hebben een bijzondere of dringende reden. U heeft bijvoorbeeld ineens een advocaat nodig.
- De kosten zijn onverwacht, waardoor u er niet voor kon sparen.
- U gaat de kosten in Nederland maken.
- De kosten worden niet vergoed door een andere partij, zoals bijvoorbeeld uw zorgverzekeraar.
Woont u samen met een partner of echtgenoot? Dan vraagt u samen bijzondere bijstand aan. U moet dan allebei uw gegevens invullen bij de aanvraag.
Met dit formulier vraagt u bijzondere bijstand aan.
Bijlagen
Om de aanvraag volledig in te kunnen dienen bent u verplicht om diverse bijlagen te uploaden. Zorg ervoor dat u deze documenten digitaal klaar heeft staan zodat u ze gemakkelijk kunt uploaden tijdens het aanvraagproces.
Tip: zorg dat u de bestanden een herkenbare naam geeft zoals 'salarisstrook', 'ID-kaart' of 'overzicht uitkering'.
Toegestane formaten zijn: .bmp, .doc, .docx, .gif, .jpg, .jpeg, .msg, .odf, .odt, .ods, .pdf, .png, .pptx, .txt, .xls, .xlsx
DigiD
Dit formulier maakt verplicht gebruik van DigiD. Houd u DigiD-inlogcode bij de hand. Heeft u nog geen DigiD? Kijk dan voor meer informatie en aavragen op www.digid.nl
Heeft u een partner, dan dient deze partner ook met DigiD te ondertekenen.
PS: Bent u gemachtigde (bijvoorbeeld beheerder of zaakvoerder) en wilt u deze declaratie indienen namens uw cliënt, dan kunt u geen gebruik maken van dit formulier. Dit formulier ondersteunt het gebruik van de DigiD-machtiging nog niet.
Neem dan contact op met het team Uitvoering Social Domein van de gemeente via info@leudal.nl of 0475 - 85 90 00.
Er volgen nu eerst een aantal vragen om te bepalen of u in aanmerking komt voor deze regeling.