Formulier afsluiten
Formulier opnieuw starten

Aanvraag bijzondere bijstand

Voortgang
1%

Toelichting

Bijzondere bijstand is een vergoeding voor extra kosten die u zelf niet kunt betalen. U heeft bijvoorbeeld elke maand kosten voor bewindvoering of u moet een eigen bijdrage betalen voor een advocaat. De gemeente bepaalt of u bijzondere bijstand krijgt. Hierbij kijkt de gemeente naar uw individuele omstandigheden en financiële situatie. 

U krijgt geen bijzondere bijstand als u voldoende inkomen of spaargeld heeft. Er gelden namelijk inkomensgrenzen en vermogensgrenzen. 

De regels voor u zelf (en uw eventuele partner): 

  • U woont in de gemeente Leudal.
  • U bent 18 jaar of ouder.
  • U bent Nederlander. Of u heeft een geldige verblijfsvergunning.

Bijzondere bijstand is niet beperkt tot mensen met een bijstandsuitkering. Wel gaat het om mensen met een laag inkomen (niet meer dan 130% bijstandsnorm). Voor bijzondere bijstand gelden een aantal voorwaarden:

  • De kosten zijn noodzakelijk.
  • De kosten hebben een bijzondere of dringende reden. U heeft bijvoorbeeld ineens een advocaat nodig.
  • De kosten zijn onverwacht, waardoor u er niet voor kon sparen.
  • U gaat de kosten in Nederland maken.
  • De kosten worden niet vergoed door een andere partij, zoals bijvoorbeeld uw zorgverzekeraar.

Woont u samen met een partner of echtgenoot? Dan vraagt u samen bijzondere bijstand aan. U moet dan allebei uw gegevens invullen bij de aanvraag.

Met dit formulier vraagt u bijzondere bijstand aan. 

Bijlagen

Om de aanvraag volledig in te kunnen dienen bent u verplicht om diverse bijlagen te uploaden. Zorg ervoor dat u deze documenten digitaal klaar heeft staan zodat u ze gemakkelijk kunt uploaden tijdens het aanvraagproces. 

Tip: zorg dat u de bestanden een herkenbare naam geeft zoals 'salarisstrook', 'ID-kaart' of 'overzicht uitkering'.

Toegestane formaten zijn: .bmp, .doc, .docx, .gif, .jpg, .jpeg, .msg, .odf, .odt, .ods, .pdf, .png, .pptx, .txt, .xls, .xlsx

DigiD

DigiD logo

Dit formulier maakt verplicht gebruik van DigiD. Houd u DigiD-inlogcode bij de hand. Heeft u nog geen DigiD? Kijk dan voor meer informatie en aavragen op www.digid.nl

Heeft u een partner, dan dient deze partner ook met DigiD te ondertekenen.

PS: Bent u gemachtigde (bijvoorbeeld beheerder of zaakvoerder) en wilt u deze declaratie indienen namens uw cliënt, dan kunt u geen gebruik maken van dit formulier. Dit formulier ondersteunt het gebruik van de DigiD-machtiging nog niet.

Neem dan contact op met het team Uitvoering Social Domein van de gemeente via info@leudal.nl of 0475 - 85 90 00.

Er volgen nu eerst een aantal vragen om te bepalen of u in aanmerking komt voor deze regeling.